7 thuiswerkroutines voor een fijne werkdag
Als iets duidelijk is geworden na de laatste lockdown is het wel dat we nooit meer teruggaan naar de oude manier van werken. Bovendien, het kabinet wil thuiswerken ook na de pandemie blijven stimuleren. In bijna alle organisaties wordt dan ook druk gebrainstormd over hoe dit vorm te gaan geven.
Waar je zelf alvast mee aan de slag kunt gaan, is het ontwikkelen van goede thuiswerkroutines.
Routines zijn fijn. Misschien soms een tikkeltje saai, maar heel behulpzaam in ons leven. Routines kosten onze hersenen weinig energie. Energie die je dus overhoudt om je te kunnen focussen op je werktaken. En als je die taken zo efficiënt mogelijk doet, hou je tijd over voor ontspanning.
1. Maak een weekplanning
Hou hierbij rekening met hoe je zelf in elkaar zit. Investeer even de tijd om hierbij stil te staan, je gaat hier veel profijt van hebben. Wanneer heb jij de meeste energie? Is dat in de ochtend of in de middag? Is dat aan het begin van de week of juist vlak voordat het weekend begint? Plan de taken waar je de meeste focus bij nodig hebt op die momenten.
2. Creëer een begin-met-werken-ritueel
Dit gaat je helpen om in de werk modus te komen. Sla op een gong, doe een gek dansje, doe de 3 minuten ademruimte oefening. Het maakt niet uit, alles wat voor jou werkt om de overgang van privé naar werk makkelijker te maken.
3. Start je dag indien mogelijk met de lastige taken
Mark Twain zei ooit: ‘Eat a living frog first thing in the morning and nothing worse will happen to you the rest of the day’. De taken die je uitstelt blijken vaak de taken die de grootste impact hebben. Succesvolle mensen focussen op de belangrijkste taken en zorgen voor een goede uitvoering ervan.
4. Plan tijdrovende taken in je agenda
En plan hier uiteraard genoeg tijd voor. Zo dwing je jezelf om ook echt met deze klus bezig te gaan. Bovendien zien andere mensen dat je bezet bent en zul je minder gestoord worden.
5. Zorg voor een opgeruimde werkplek en leg alle benodigde spullen binnen handbereik
Dit voorkomt onderbrekingen van je werk om steeds op zoek te gaan. Je kunt ze simpelweg in een doos leggen en die in de buurt van je (tijdelijke) werkplek zetten. Als je werkdag voorbij is, berg je de doos op. Zo hoef je er niet tegenaan te kijken als je aan het relaxen bent.
6. Herken het verschil tussen taken die belangrijk zijn en die urgent zijn
Zorg ervoor dat het grootste deel van je werktijd niet wordt opgeslurpt door urgente (maar niet belangrijke) taken. Maak een verdeling van tijd voor deze taken en zet die ook in je agenda. Hou je hier ook aan!
7. Plan pauzes
Misschien wel de belangrijkste routine! Zet de ontspantijd ook in je agenda. Je zult zien dat je productiever wordt en meer energie overhoudt aan het einde van de dag.
Kun je wel wat hulp gebruiken bij het ontwikkelen van thuiswerkroutines?